21PAP - obsah předmětu

1. Hmotnosti a vyvážení, těžiště, mezní hodnoty hmotnosti a vyvážení, způsoby vyjádření polohy těžiště u dopravních letounů.

 2. Vliv polohy těžiště na stabilitu a řiditelnost letadla. Neutrální bod. Výpočet polohy těžiště.

 3. Dokumentace o hmotnosti a vyvážení – obsah dokumentace, zodpovědnost podepisujících osob, povolené změny, legislativa EU vztahující se k dokumentaci v obchodní letecké dopravě.

 4. Hmotnosti používané v letectví (BEM, DOM, ZFM, TOM, LM). Postupy a

zodpovědnost za určování hmotností hmotnosti letadlového parku, vážení letadla.

 5. Standardní a skutečné hmotnosti užitečného zatížení, posádky a provozního vybavení letadla, související legislativní požadavky pro letouny v obchodní letecké dopravě.

 6. Výkonnost letounu – vzlet. Všeobecné fyzikální principy, délka vzletu a výkonnost ve stoupání, vlivy ovlivňující výkonnost a max / min vzletové rychlosti.

 7. Minimální požadované palivo dle základních plánovacích postupů v obchodní letecké dopravě v EU, jeho složky a jejich výpočet.

 8. Nestandardní postupy plánování paliva v obchodní letecké dopravě – RCF, PDP, osamocená letiště. Sledování paliva za letu, postupy při jeho nedostatku, podmínky vyhlášení nouze.

 9. Letový plán ATS ICAO, druhy letových plánů, vyplňování letového plánu, podání letového plánu, uzavření letového plánu, dodržení letového plánu.

 10. Provozní letový plán, obsah, účel, použití za letu, odpovědnost za vyhotovení a jeho kontrolu.

 11. Náhradní letiště a plánovací a použitelná minima pro lety IFR v obchodní letecké dopravě v EU mimo ETOPS.

12. Lety ETOPS – vysvětlení, stanovení parametrů ETOPS, plánovací a použitelná minima náhradních letišť, ETP, kritické palivo.

 13. Vyhodnocení předpovědi počasí z hlediska použitelnosti letišť v obchodní letecké dopravě v EU – časová okna, jevy uvažované a neuvažované, rozdíly pro jednotlivé druhy přiblížení, postupy plánování letu s předpovědí pod minima letiště, postupy provedení letu po jeho zahájení ve vztahu k nepříznivé předpovědí/zprávám o počasí.

 14. Plánovací minima letišť. Plánování alternate, meteorologické podmínky pro plánování alternate airport.

 15. výkonost letounů kategorie B. Faktory ovlivňující potřebnou délku pro start a přistání. Plánování letu VFR.


Požadavky na splnění předmětu

Účast na přednáškách a cvičeních je povinná. Povoleny jsou pouze 2 neúčasti na přednášce/cvičení. Omluvené neúčasti budou po dohodě s vyučujícím nahrazeny náhradní prací, např.ve formě semestrální práce apod.


Semestrální práce

Během semestru bude postupně zadáno několik semestrálních prací. Odevzdání bude vždy do termínu příštího cvičení, popřípadě po domluvě s vyučujícím


Způsob průběžné kontroly studia

Průběžná kontrola studia bude ověřována během semestru formou krátkých písemných testů, či dotazy zaměřenými na předchozí přednášku. Výsledky se budou zohledňovat při celkovém hodnocení předmětu

 

Požadavky ke zkoušce a podmínky pro udělení zápočtu nebo klasifikovaného zápočtu

Podmínkou zápočtu bude účast a odevzdání veškerých semestrálních prací. Zkouška bude formou písemného testu. Seznam okruhů bude dodán studentům během semestru. Hodnocení z předmětu bude prováděno dle standardů FD ČVUT. Pro studenty oboru PIL musí být hodnocení dle standardů minimálně 75%, tedy C


Způsob komunikace

MS teams, e-mail: capoulad@cvut.cz, popř. KOS – centrálně zaslané zprávy

Seznam požadované literatury ke studiu / seznam jiných požadavků

Přednášky vyučujícího, nařízení komise (EU) 965/2012, Weight and Balance manual, IATA DGR manual, Performance manual, ICAO předpis L-14, AFM daného typu letounu