The course introduces the student to the most important urban theories and ways of thinking about the city from the 19th century to the present. In lectures and seminars, the student is led to think critically in order to be able to analyze, evaluate, compare and recognize the practical effects of these theories on the development of European cities. The seminars combine the theoretical lectures with analysis and interpretation of theoretical texts, with an emphasis on linking individual and team work. 

The course is taught in the form of lectures and seminars. Part of the course and student assessment is self-study of literature, active preparation for seminars, involvement in discussed topics and preparation of a seminar paper.

The course is taught in English in 7 blocks during the 1st to the 7th week of the winter semester. It is attended by English programme Master degree students and International Erasmus & Exchange students of A+U and LA programmes.


Současná situace ve společnosti s sebou přináší významné změny paradigmat a základních, dříve zdánlivě neotřesitelných a neměnných hodnot. Určité alternativní, minoritní, či dokonce dříve nemyslitelné vzorce chování se stávají mainstreamem. Soutěživost a dravost konzumního způsobu života se snažíme nahrazovat šetrností k prostředí, ve kterém žijeme. Předmět se zabývá tím, jak na tyto radikální transformace má reagovat městské prostředí a jeho navrhování, jak se můžeme učit z minulých, současných i budoucích projektů.
Předmět seznamuje studenta s nejdůležitějšími urbanistickými teoriemi a způsoby přemýšlení o městě od konce 19. století do současnosti. Studenti budou seznámeni s názorovými proudy, které formovaly a formují pohled na urbanismus v současnosti. Studenti jsou v přednáškách a seminářích vedeni ke kritickému myšlení, aby dokázali analyzovat, hodnotit, srovnávat a rozpoznat praktické dopady teorií na rozvoj evropských měst. Semináře propojují teoretické přednášky s rozborem teoretických textů, s důrazem na propojení individuální a týmové práce. Součástí předmětu a hodnocení studenta je samostudium povinné literatury, aktivní příprava na výuku, zapojení se do diskutovaných témat, příprava prezentací a vypracování seminární práce.